søndag den 24. januar 2016

Bonkro 4/1-2016 (White-necked Picathartes)

Efter at have indkvarteret os på et hotel i Assin Foso, kørte vi om eftermiddagen mod den lille landsby Bonkro, med det formål at se den eksklusive White-necked Picathartes.

Fra Assin Foso tager det 45 minutter at nå til Bonkro. Her hyrer man en lokal guide som viser vejen til fuglenes ynglepladser. Fra landsbyen har man mulighed for at besøge to forskellige sites. Jeg vil anbefale at man spørger den lokale guide, hvorvidt der allerede er turister på et af stederne, da man i så fald kan vælge det modsatte site og derved maksimere chancerne for at få fuglene at se. Mit indtryk er dog, at langt de fleste som besøger Bonkro, får fuglene at se.
Ved mit første besøg i marts 2015 så jeg 4-5 fugle. De fouragerede alle i skovbunden, tæt på klippen, hvor de har deres reder og sås rigtig fint i en halv time. Oplevelsen var uden tvivl en af de største ornitologiske oplevelser jeg hidtil har haft, hvorfor jeg glædede mig meget til at besøge Bonkro igen, denne gang med familien.

Ved vores ankomst til Bonkro konstaterede vi at en lille gruppe birdere allerede var på stedet, hvorfor vi bad vores guide om at føre os til det modsatte site, af hvor de sad. Efter 15 minutters gang på en smal sti, som fører gennem tæt regnskov, bevægede vi os 50 meter op af en stejl bakke, som ender ved et mindre klippeudhæng. Her har fuglene deres reder og det er derfra de skal ses, i forbindelse med at de kommer tilbage fra skoven, for at overnatte. Foran udhænget er der placeret en lille bænk, hvor man venter. Efter en halv times venten, bliver jeg opmærksom på noget bevægelse i skovbunden. Få meter til venstre for bænken viser en Picathartes sig, og den har retning mod os. Utroligt nok stopper den, da den er lige foran os og vi nyder den på 3 meters afstand, for en kort stund. Vi sidder musestille og fuglen er tilsynelandende upåvirket af vores tilstedeværelse. Den næste halve time ser vi fuglen konstant og den er maksimalt 20 meter fra os under hele perioden. Til sidst begynder den så småt at bevæge sig længere væk og vi beslutter at forlade stedet.

White-necked Picathartes (Picathartes gymnocephalus), Bonkro 4/1-2016.



Dette foto er ikke beskåret

AOWN


Ingen kommentarer:

Send en kommentar